Казка ніколи не
моралізує одверто – повчання випливає з дій. Тому наша увага завжди напружена,
захоплена. Сам не повіриш, як переймаєш ту мудрість, задля якої казку складено.
А мудрість ця глибока.
Л.Дунаєвська
Тема:
Байдужість – почуття, яке руйнує щастя. Казка «Як мати зозулею стала»
Мета:
формувати в учнів елементарні вміння аналізу народної казки, навички виразного
читання, переказу; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення; виховувати
позитивні риси характеру.
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, природознавство.
Обладнання: ілюстрації до казки.
Тип уроку:
урок вивчення нового матеріалу.
Зміст уроку
І.
Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Вступна бесіда.
-
Який
фольклорний твір називають казкою? На які групи за змістом поділяються казки?
-
Які з них вам особливо подобаються? Хто є
героями казок?
-
У
чому особливість побудови казки?
-
Що
є головним у змісті казки?
Дослідниця української казки Л. Дунаєвська писала «Цікаво
переповісти казку може тільки справжній майстер, якими здавна славиться наша
земля. Від таких майстрів-оповідачів училися наші письменники високого
мистецтва слова, серцем осягати красу рідного народу». Казкознавець закликає і вас учитися любові до рідного
слова, доторкнутися душею до краси й мудрості української народної казки.
-
Розкажіть,
хто вам розповідав казки, якого родинного оповідача ви особливо запам’ятали й
любили.
2. Опрацювання казки «Як мати зозулею стала».
Виразне читання казки. [Додаток
1.]
Бесіда за змістом.
-
Знайдіть
рядки, в яких говориться про те, що мати дбала про своїх дітей.
-
Чи
завжди були уважними діти?
-
Чому
мати занедужала?
-
Чи
піклувалися діти про хвору неньку?
-
До
чого привела дитяча байдужість?
-
Чи
зрозуміли діти провину, втративши неньку?
-
Які
почуття викликала у вас казка?
-
Що
ви знаєте про квіти, названі у казці? Що знаєте про Червону книгу України?
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Висновок: Байдужість – найбільше зло. Казка вчить, що
байдужість до батьків не прощається
V. Підсумок уроку.
- Поясніть епіграф
уроку.
- До якої групи за змістом відноситься
вивчена вами казка? Чи актуальна казка в нашому сьогоденні?
VІ. Домашнє
завдання.
1. Виразно читати й переказувати казку.
2. Намалювати ілюстрації до казки.
[Додаток 1.]
Як мати зозулею стала
В одної жінки було троє дітей. Мати їх дуже жаліла, все сама
робила: косила, вибирала льон, ткала рушники, а діти по цілих днях
гралися, перекидалися. Тільки прибіжать до хати:
— Їсти!
Мати дає їм їсти, миє
їхнє взуття, сушить одежу брудну і мокру. Одного разу мати тяжко заслабла.
Лежить слаба, нема кому їй водички подати. А діти граються, прибігли з вулиці,
а мати просить:
— Хоч хтось води подайте.
Діти не чують, а лиш
кричать:
— Хай менший подасть! Хай
менший подасть!
Одного разу прибігли діти з вулиці,
дивляться, а їх мати встала, взяла дошку з полика, на якому спала. А та дошка
стала в неї хвостом приростати. Взяла ткані рушники, а вони
крилами стали. Перстень на руці був, перетворився на дзьоб.
Тіло стало покриватись Малюнок Кундік Софії, 8 клас
пір’ям
і мати почала вилітати з хати. Діти побігли слідом, плакали, просили:
— Вернись, мамо, ми
будемо слухатись, подамо тобі водички!
А мати стала зозулею і
прогукала:
— Пізно, дітки, пізно!
І полетіла. Діти бігли за
нею, падали, плакали. Порвалося їхнє взуття, позбивалися ноги, але мати не
вернулась.
І там, де бігли
діти по траві, де капала дитяча кров з побитих ніжок, ростуть диво-трави:
зозулині черевички, зозулині рушнички, зозулин льон, зозулині слізки... А
Малюнок
Петрик Анастасії, 11 клас
зозуля не висиджує пташенят, а
підкидає свої яйця в чужі гнізда.
Немає коментарів:
Дописати коментар