субота, 2 січня 2016 р.

Досвід вчителя

Опис досвіду

Кух Віри Платонівни, учителя української мови та літератури загальноосвітньої школи І-ІІІ ст., с. Великий Курінь




Приорітетним завданням навчально-виховного процесу в сучасній школі є всебічний розвиток школярів, зокрема, творчих здібностей особистості, бо творчість – це сукупність різних здібностей людини.

В сучасних умовах гуманізації й демократизації навчального процесу актуальні дидактичні заповіді В. О. Сухомлинського: «Навчити дітей мислити і почувати – це перший крок до творчості». Адже саме творча особистість може бути конкурентоспроможною в сучасному світі, саме цілісна, духовно багата творча людина спроможна по-справжньому керувати майбутнім, лише така особливість може впевнено подивитися в обличчя новизні. Тому своїм проблемним питанням обрала наступне: «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури».

Ефективність процесу навчання і виховання значною мірою зумовлена методами його реалізації. Тому з традиційними методами доцільно впроваджувати новітні технології. На уроках намагаюся не просто давати суму знань, а формувати життєву компетентність як самоздатність творчої особистості до оптимальних дій, що базуються на знаннях, досвіді, цінностях, здобутих завдяки навчанню і вихованню.

«Від творчого директора через творчого вчителя до творчого учня» - таким має бути кредо сучасного педагогічного колективу.

Творчий учитель завжди має всі можливості для виховання творчого учня. А це завжди було і є першочерговим завданням учителя.

Отже, щоб міцними були всі ланки у ланцюжку: «Творчий учитель – творчий учень», була учасником конкурсу «Вчитель року» - 1995; 1999р., учасником авторських проектів «ІІ Всеукраїнського конкурсу «Творчий вчитель – обдарований учень» (розміщений на сайті http://ostriv.in.ua/publication/code-65847899821F3/list-B65BB05F26).

Талант примножений старанністю і взаєморозумінням та співпрацею вчителя та учнів приносить свої результати. Учні нашої школи неодноразово були переможцями районних та обласних олімпіад:

1. Смокович Лариса – переможець Міжобласного конкурсу учнівських творчих робіт «Я – журналіст!» (ІІІ м. – 2012р.)
2. Смокович Лариса – переможець ІІ етапу Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді ім. Тараса Шевченка (І м. – 2012р.)
3. Жилко Олександр – переможець районного конкурсу юних читців творів сучасних письменників (ІІІ м. – 2013р.)
4. Жилко Олександр – переможець районного конкурсу юних читців творів Т. Г. Шевченка (ІІІ м. – 2014р.)
5. Смокович Лариса – переможець районної олімпіади з української мови та літератури (ІІ м. – 2014р.)
6. Кундік Дарина – переможець ІІ етапу Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка (ІІ м. – 2015р.)
7. Смокович Марія – переможець районного етапу Всеукраїнського літературного конкурсу «Розкрилля  душі» (ІІ м. – 2015р.)
8. Смокович Марія – переможець обласного конкурсу «Юні літератори Волині» (І м. – 2015р.)
9. Клявзунік Наталія – переможець ІІ етапу конкурсу імені Петра Яцика. (І м. – 2015р.)
10. Зімич Вікторія – переможець районної олімпіади з української мови (І м. – 2015р.); ІІІм. обласної олімпіади -2015-2016н.р.
11.Медведюк Микола -переможецьрайонного конкурсу юних читців, присвяченому 202-ій річниці від дня народження Тараса Шевченка  ( І місце).

На сторінках районної газети «Нове життя» читачі мали змогу ознайомитись з роботами Жилка Миколи, Кух Анастасії, Смокович Лариси, Зімич Вікторії, Кух Надії. Учнівські твори переможців та учасників обласних і районних літературних конкурсів надруковані в збірках «Первоцвіт», «Емоції йдуть по зустрічній». У фаховому журналі «Вивчаємо українську мову та літературу» в 2012 р. була надрукована моя методична розробка уроку літератури рідного краю «Життєвий і творчий шлях Г. Мацерука». Неодноразово друкувалися мої вірші на шпальтах районної та обласної газет. Учень – творець свого «Я». Саме тому свою діяльність спрямовую на виявлення творчого потенціалу учнів, які прийшли з молодших класів, з тим, щоб і надалі розвивати в них уяву, фантазію, мислення, творчий підхід до вивчення української мови та літератури. На кожному уроці намагаюся створити умови для активного самовираження, саморозкриття і самоствердження учня як творчої особистості.

Для покращення якості знань учнів сьогодення вимагає пошуків нових шляхів навчання. Та одне з головних завдань учителя – допомогти учневі навчитися самостійно здобувати знання.

На уроках пропоную моделі творчих завдань спрямованих на вироблення цілісної системи плекання творчих здібностей школярів у царині слова. Ці завдання мають універсальний характер. Тобто їх можна використовувати на уроках за будь якою темою й у будь-якому класі. Певна форма такої роботи може розвивати якусь рису обдарування дитини або ж цілісно формувати її творчі здібності. Вони легкі в підготовці та проведенні, спираються в основному на інтерактивні форми й методи навчання, реалізують дійсний принцип навчання, прийняті для вивчення як мови, так і літератури.
 «Знайди помилку»
Відредагувати запропоноване речення, текст.

«Третій зайвий»
Знайти у трьох запропонованих словах «зайве» слово за певними ознаками (морфологічними, орфографічними, синтаксичними і т.д.).

«Розмалюй речення»
Непоширені речення учні повинні доповнити другорядними членами.

«Народна мудрість»
Учні мають доповнити прислів’я, розкрити значення їх (можна використати метод « Мікрофон»):
Слово не горобець (вилетить - не піймаєш).
Не спитавши броду (не лізь у воду).
Гостре словечко (коле сердечко).
«Ми – поети»
Учні мають скласти поезію за поданими римами (роботу можна виконувати в парах).Школярам подано завдання скласти акровірш із словами: Полісся, Україна, хліб.
Наприклад:
Полісся – край загадкової краси
Одвічних дум, що бережуть ліси.
Люблю свою « маленьку батьківщину»
І серцем я до неї завжди лину.
Свої пісні їй даруватиму,
Свою любов їй віддаватиму.
Я завжди її пам’ятатиму
«Впізнай літературного героя»
За поданими цитатами із твору впізнати про кого з героїв йдеться.
Наприклад: «Тільки одного боявся: щоб фарба не злізла з його шерсті, щоби звірі не впізнали, хто він є насправді».
«Детективи»
За накресленими на дошці схемами учні мають побудувати речення, виконати синтаксичний розбір їх.
« Хто більше»
Протягом обумовленого часу учні повинні скласти із запропонованими словами якнайбільше самостійних речень:
Земля, дорога, мама, сонце,небо, краса, диво, душа…

«Асоціації»
Учитель добирає слова, учні добирають до них слова – асоціації.
Наприклад: школа – діти, пташка – небо…

«Я заю, що я знаю»
Під час словникового диктанту учні записують слова утри колонки відповідно до власної зорієнтованості щодо правопису їх: 1) знаю; 2) не знаю; 3) вагаюся.

Використовуються зазвичай слова із складними орфограмами: рік у рік, все одно, віч-на-віч.

«Дослідження – моделювання»
Необхідно змоделювати складні речення, поєднавши їх частини з правої і лівої колонок. Визначити, які частини складних речень є односкладними. Вказати їх види.

Навчаю дітей розуміти силу і красу слова на уроках розвитку зв’язного мовлення. Відповідно до вікових особливостей учнів, рівня їхньої підготовленості та індивідуальних якостей, розроблена система творчих робіт, яка має розвивати мислення, спостережливість, виховувати благородні почуття, збагачувати життєвий досвід, виробляти вміння і навики, необхідні у практичній діяльності.

На уроках практикую тренувальні творчі вправи. Наприклад, дібрати художні засоби до слів: сонце, ліс, хата, школа, вишня…

Творчі здібності школярів розвиваються і під час бесід з позакласного читання. Після проведеного уроку пропоную невеликі письмові роботи на основі прочитаного твору.

Позакласна робота дає змогу відшукати учнівські таланти: співаків, читців-декламаторів, акторів. Широко розкриваються творчі обдаровання дітей під час проведення « Тижня української мови», літературних вечорів,присвячених видатним письменникам, різноманітних конкурсів.

Всіляко намагаюся допомогти школярам зрозуміти самих себе, пізнати їхню віру в себе, розвивати в них прагнення до істини. В атмосфері довіри та взаємодопомоги легко робити відкриття, усвідомлювати важливість здобутих знань. Намагаюся виховати своїх учнів такими, щоб не забували власне коріння, рід, дбали про рідний край і українську мову, щоб у кожній дитині горів творчий вогонь. Мрія стає-таки реальністю.

По закінченню школи вчорашніх учнів Слово веде на професійну стежку. Вони стають вчителями-філологами,журналістами, Особистостями.

Отже, підверджують моє педагогічне кредо: « Діти – це ми самі в майбутньому. І коли полетить учень, значить, учитель його не безкрилий…»

Немає коментарів:

Дописати коментар