неділя, 31 січня 2016 р.

Фразеологізми. Фразеологізми в ролі членів речення

Тема. Фразеологізми. Фразеологізми в ролі членів речення
Мета: поглибити знання учнів про фразеологізми; збагачувати
словниковий запас; розвивати усну та писемну мовушколярів;
виховувати любов до рідної мови, доброту, милосердя.

Хід уроку
I. Організаційна частина.
II. Перевірка домашнього завдання.
- Тема.
- Діти, у матінки Мови у місті Мовограді живуть мовознавчі науки. Серед них принцеса Фразеологія.
- Що вивчає фразеологія?
- Домашні твори
III. Основний зміст роботи.
Лист.
„В дім, де діточок, як у небі зірочок.
Не ламайте голову, хто до вас звертається.
Той, хто пише, фразеологізмом називається.
Якщо будемо дружити - будем жити не тужити.
Є у мене прохання: старанно виконайте мої завдання”.
1. „Чарівна скринька”
Пояснити значення фразеологізмів:
Кіт наплакав - дуже мало,
крапля в морі - дуже мало,
ні пари з вуст - мовчати,
за царя Гороха - дуже давно,
дати березової каші - суворо покарати,
діло нехитре - дуже легко.
Аж гай гуде - на всю потужність,
ведмежа послуга - невдала послуга,
п”ятами накивати - втікати,
дати драла - втікати,
ламати голову - думати,
брати в голову - за щось дуже переживати.
Розбити глек - посваритись, водою не розлити - міцна дружба, не виходить з голови - не можна забути, не покладати рук - старанно працювати, як мокре горить - дуже повільно, пасти задніх - відставати, пекти раків - соромитись, червоніти.

2. Синтаксичний розбір речення:
Кіт Мурлика до дороги добре взяв за пояс ноги. Тимко розповів історію виссану з пальця. Марійка довго ламала голову над складною задачею.
3. „Телеграма”
А) „Гусеня полинуло, мене покинуло!” (Телесик).
Діти, допоможіть. Згадайте фразеологізми зі словом „зуби”.
Тримати язик за зубами, покласти зуби на полицю, сушити зуби, показувати зуби, точити зуби, зуб за зуб,
зуб на зуб не попадає, вивчити на зубок.
Б)
Я котився, я крутився,
Я втікати вже стомився.
Три дні голову ламаю:
Зупинитись як - не знаю.
Колобок
Ламати голову, брати в голову, сушити голову, викинути з голови.
4. „Весела задача”
Вправа 407.
Дмитрик перелив з пустого в порожнє 325 літрів, а Сашко з порожнього в пусте 278 л. Скільки хлопці перелили з пустого в порожнє і з порожнього в пусте разом?
5. Вибірковий диктант.
Веремій Г.Бойко
Цей дідусь хороший мій,
Звуть дідуся - Веремій.
Так він дивно розмовляє,
Що попробуй зрозумій.
В цирку був я з дідусем -
Ми там бачили усе.
Я вертівся - дід спитав:
- Ти прийшов ловити гав?
 Аж піднявся я із лави:
-То які ж у цирку гави?
Через того самоката
Посварилися ми з братом.

Брат мовчав, і я мовчав
А дідусь обох навчав:
-Що це ви розбили глека?
Так до бійки недалеко!
Братик, плачучи, сказав:
- Глека я не розбивав.
Спір у братика й сестрички:
- То горобчик! - Ні синичка!
Та - своє, а той - своє...
Тут дідусь наш устає
І розводить він руками:
- От найшла коса на камінь.
Я дивуюсь: - Чудеса!
Де ж той камінь? Де коса?
Фарбував дідусь підлогу,-
Ми стояли біля нього.
Тільки щіточку взяли,-
Жовту фарбу розлили!
Він у нас питати став:
- Хто це дров тут наламав?
Здивувалися ми знову,
-Це ж бо фарба, а не дрова!
Ну й дідусь наш Веремій.
Що він каже?... Зрозумій.
6. „Відгадай”
Хоч не часто я хворію,
Та стогнати добре вмію.
Коли зла комусь бажають,
Чомусь мене підкладають.
(Свиня).
Я м”якенький і пухнастий,
Сірий, чорний чи смугастий,
Маю доленьку гірку,
Продають мене в мішку.
(Кіт)

Які ноги доведеться втратити, щоб міцно заснути?
(Задні).
Яка істота може свиснути так, що ніхто й ніколи її не почує?
(Рак).
IV. Підсумок.
Вправа „Я вдячний тобі і задоволений...”

V. Домашнє завдання
§ 54, вправа 400.
Телеграма!
Поважайте слово і шануйте мову,
І тоді не раз ще зустрінемось зногву.
Я дарую букви - ви складіть слова.
І не забуйте, що мова жива.
Дядечко Успіх

Немає коментарів:

Дописати коментар